سفارش تبلیغ
صبا ویژن


استاده ام چو شمع مترسان ز آتشم - .: ماهنامه دانشجویی حضور :.


*محمد امین آجورلو

 

1-پیام تاریخی حضرت امام مبنی بر لزوم تشکیل بسیج دانشجو و طلبه:
تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصا جنگ ، بودند نهادها و گروههای فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی ، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند، ولی حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم ، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود.


بسیج شجره‌ی طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گل‌دسته‌های رفیع آن ، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن ، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.
من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام . من مجددا به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند؛ لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم . در نهاد و سرشت امریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله وسلم - موج می‌زند. باید برای شکستن امواج طوفان‌ها و فتنه‌ها و جلوگیری از سیل آفت‌ها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم . ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله - و مخالفت با استکبار و پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر، ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.
خلاصه کلام ، اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید؛ والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.
امروز یکی ازضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است . طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر »نه شرقی و نه غربی« باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می‌پذیرد. مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است . حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند.
باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است ، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست ، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است ، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروی می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیز توام با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضدانقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.
من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت . بار دیگر تاکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی ، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت .
والسلام علیکم و رحمه الله

 

2- سوالی که ممکن است برای همه‌ی ما ایجاد شود، این است که چرا هرجایی که می خواهند مسئله مهمی را مطرح کرده و در مورد آن تصمیم بگیرند، ابتدا به سراغ هدف رفته و این سوال را مطرح میکنند که «هدف چیست»؟
مشخص نمودن هدف برای انسان چه ضرورتی دارد؟ اگر انسان هدفی نداشته باشد نمی نواند زندگی کند؟ یا نمی تواند لذت ببرد؟ فرق انسانی که هدف دارد با انسانی که هدف ندارد چسیت؟ هر دو تا زندگی میکنند و ممکن است یک کار را هم انجام دهند. اما چه تفاوتی است بین انسان هدف‌دار و انسان بی هدف؟
در پاسخ باید بگوئیم که انسان دو گونه فعالیت دارد: فعالیت های التذاذی و فعالیت های تدبیری.
فعالیت های التذاذی، آن دسته از فعالیت ها هستند که انسان تحت تاثیر مستقیم غریزه و طبیعت و یا عادت، برای رسیدن به یک لذت و یا فرار از یک رنج انجام می‌دهد، مثل زمانی که انسان تشنه می شود و آب می‌خورد. و یا غذاخوردن از جمله فعالیت‌های التذاذی است. انجام اینگونه فعالیت‌ها برای انسان لذت‌بخش است و انسان در حین انجام آن لذت می‌برد.
اما در فعالیت های تدبیری، انسان در حین انجام کار لزوما از آن لذت نمی‌برد اما به دلیل اینکه دارد در مسیر هدفی مشخص حرکت می‌کند، نوعی رضایت باطنی از انجام آن کار دارد. مثلاً شخصی که دارویی تلخ را مصرف می‌کند از خوردن دارو لذت نمی برد اما از اینکه در مسیر سلامتی خود قدمی برداشته است، از خودش راضی است و این همان رضایت باطنی است. یا مثلاً دانشجویی که از یک شهر دیگر به سمنان آمده، شاید سختی‌های زیادی را متحمل شود اما چون برای داشتن آینده‌ای خوب، تحصیلات دانشگاهی را لازم می‌داند، این سختی ها را تحمل می‌کند واز انجام این کار رضایت باطنی دارد، اگر چه این کار فعلاً برای او لذتی نداشته باشد.
پس کسی میتواند رضایت باطنی داشته باشد که هدف داشته باشد و انسان بی هدف تنها می‌تواند از لذت های مقطعی استفاده کند که این البته مشخصه‌ی بارز حیوان است. پس انسان بی هدف، انسانیت خویش را از دست داده و تنها همان کاری را می‌کند که حیوان انجام می‌دهد.

 

3- هدف تو از تحصیل چیست؟
ممکن است بگویی »گرفتن مدرک و بعد هم پیدا کردن کار مناسب و تشکیل خانواده«. که در این صورت دیگر مهم نیست که در اطرافت چه می‌گذرد؛ وضعیت کشور چگونه است؛ دیگر مهم نیست کشور، در مسیر اهداف عالی خود حرکت می‌کند یا خیر. مرحله های بالاتر هم که تکلیفش معلوم است! دیگر مهم نیست بشریت به کدام سوی می‌رود؛ دیگر مهم نیست در فلسطین اشغالی چه می‌گذرد؛ دیگر مهم نیست که بر سر آوارگان و زنان فلسطینی چه می آورند؛ دیگر مهم نیست که روزانه 300 نفر در عراق تکه تکه می‌شوند؛ دیگر مهم نیست که چندین ماه است که شهر غزه در محاصره است و به مردم آن حتی غذا و دارو نیز نمی‌رسد!
اما راستی آیا تمام هدف همین است؟! یا اینکه هدف های بالاتر و والاتری هم هست؟ قطعا تو هم مثل من تأیید می‌کنی که هدف‌هایی والاتر و عالیتر از این افق‌های روزمرگی وجود دارد. چرا که انسان فراتر از آن است که هدف خود را منحصرا چنین اهدافی قرار دهد.
ما فطرتی داریم کمالجو و حقیقت‌طلب. من و تو خوب می‌دانیم که هیچ کمالی بالاتر از خداوند متعال نیست. پس اگر هدف، رسیدن انسان به کمال انسانی وقرب الهی  است، باید مسیر این تکامل برای همه‌ی انسان‌های دنیا باز باشد و همه بتوانند در مسیر قرب الهی گام بردارند. بهترین راه برای رسیدن به این مرتبه، تنفس در اتمسفر معنوی اسلام و عمل به احکام حیات‌بخش آن است که این همان مفهوم »ایمان« می‌باشد. از طرف دیگر در جامعه‌ای که افرادش می‌خواهند مسیر تکامل انسانی را بپیمایند، وجود فضای مناسب رشد، به‌ دور از آلودگی‌ها و وسوسه‌ها و گناهان فردی و اجتماعی، حق افراد جامعه می‌باشد. واضح است این هوای سالم تنها درسایه‌ی حکومت اسلامی قابل تحقق است و اگر قرار باشد که همه‌ی انسان‌ها بتوانند در مسیر تکامل و قرب حرکت کنند، باید حکومت اسلامی در سراسر جهان تحقق یابد.
و این همان هدف امام راحل -این قلب تپنده‌ی مستضعفان و مظلومان جهان- است که فرمودند: « ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین الملل اسلامی‌مان بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم‌کردن سلطه‌ی جهان‌خواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا، نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ می‌گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم« .
ایشان پس از پایان جنگ تحمیلی و در هنگامه‌ی هیاهوهای سیاسی که حذف بسیج را هدف قرار داده بود، در پیامی تاریخی، تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را از فرزندان معنوی خود مطالبه فرمودند و در این پیام بود که آرمان بلند فرزندان بسیجی‌اش را عنوان نمود: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است«.
اما برای رسیدن به این هدف بزرگ باید خیلی تلاش کرد، رسیدن به این هدف بزرگ، مراحل زیادی دارد که باید یک به یک پشت سر گذاشته شوند. در واقع عملی کردن این آرمان نیازمند »جهاد« است. به این معنی که باید تمام نیرو و توان خود را به میدان آورده و با تمام وجود مبارزه کرد؛ و در این راه از بذل جان ومال و آبرو نهراسید. این مبارزه به فرموده‌ی مقام معظم رهبری »جنگ بین سلطه‌گر و سطه‌پذیر« است. »جنگ بین مستکبران و مستضعفان«. این جنگ و جهاد، یک جهاد ساده نیست بلکه بسیار پیچیده و دارای جبهه های مختلفی است.
ما می‌خواهیم در این راه گام برداریم. و تو آیا می‌دانی که به چه نیاز داریم؟
1. جهاد برای خودسازی معنوی
جنگیدن در این جبهه از سایر جبهه ها سخت تر است. و به همین دلیل است که این جهاد را در مقابل سایر جهادها »جهاد اکبر« نامیده‌اند؛ که همان خودسازی و تزکیه‌ی نفس می‌باشد.
2. جهاد برای کسب علم و معرفت
این جبهه دو قسمت مهم دارد: اول جبهه ی کسب معارف الهی و تعمیق باورهای دینی که از اصول دین تا نظام ارزشی اسلام را شامل می‌شود. دوم جبهه‌ی کسب معلومات در رشته‌ی تحصیلی و انجام تحقیق و پژوهش به منظور رسیدن به مرزهای علم و تولید علم.
و در کنار این دو، باید شناخت دقیقی از اهداف انقلاب اسلامی و حیله‌ها و دسیسه‌های دشمنان آن داشت. حضور در صحنه  و برسردست گرفتن و مطالبه کردن اهداف  و آرمان‌ها از مسئولین کشور و همچنین بیداری و ایستادگی در برابر قدرت های زورگو، لازمه‌ی این جهاد است.

4- ممکن است این سوال پیش بیاید که فعالیت دانشجویی ما چه اثری در رسیدن به این اهداف عالی دارد؟
جواب این سؤال را مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با بسیجیان فرمودند: »حرکت شما، شعار شما، حضور شما، فعالیت شما در قضایای جهانی اثر می‌گذارد. ملت‌های دیگر به شما نگاه می‌کنند. ملت مظلوم فلسطین، ملت خون‌داده و مظلوم عراق به شما نگاه می‌کنند. نشاط شما، ایستادگی شما، سربلندی شما، عزم و اراده‌ی شما در روحیه‌‌ی آنها اثر می‌گذارد«.
 در این میان تعمیق باورهای دینی (از اصول دین گرفته تا نظام ارزشی اسلام) یکی از مهمترین کارهایی است که باید جهادگران این جنگ برای انجام آن بکوشند. و دانشگاه بهترین فضا و دوره ی دانشجویی بهترین زمان، برای عمق بخشیدن به این معارف و باورهای دینی است.
ما در مرکر مطالعات و پژوهش های راه نو سعی کرده‌ایم زمینه را برای عمق بخشیدن به معارف ذینی‌مان آماده نماتیم. گروه‌های مطالعاتی، هسته‌های پژوهشی و جلسات تحلیلی در موضوعات اندیشه‌ی اسلامی و تاریخ معاصر از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
پژوهشکده‌ی رویش نیز سهم ما در پیشرفت و توسعه‌ی علمی و تکنولوژیک کشور است. این پژوهشکده سعی می‌کند تا با تشکیل هسته های علمی مختلف و انجام پروژه و طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در رشته‌های مکانیک، نانوتکنولوژی، شیمی، نجوم و . . . زیر نظر اساتید دانشگاه، گامی در جهت پیشرفت علمی کشور بردارد.
«مهاجر»، گروه جهادی نیز تا کنون با برگزاری سه سفر جهادی در استانهای خراسان جنوبی (اسدیه بیرجند و قائن) و ایلام (هلیلان) توانسته است جایگاه خود را در جهاد سازندگی کشور و جبهه ی تلاش برای محرومیت زدایی تحکیم نماید. گفتنی است مهاجر در حال آماده شدن برای برگزاری سفر چهارم در تابستان سال آینده است. البته فعالیت های این گروه منحصر به سفرهای جهادی نیست. طراحی طرح استمرار ارتباط با مناطق محروم، ترویج روحیه‌ی جهادگری، مطالبه‌ی آرمان محرومیت زدایی و . . . از جمله فعالیت های مهاجر در طول سال است.
ما افتخار داریم در بسیاری زمینه های دیگر که همگی اهداف متوسط و مترتب بر آرمان نهایی «ایجاد حکومت بزرگ اسلامی» است، فعالیت نماییم. با امید به آنکه سخن نو و همت صادقانه و پیام امید بخش ملت جهادگر ایران تا دوردست ها شناخته شود و افق های تازه ای را در برابر چشم ملت های آزاده ی دنیا پدید آورد و زمینه ساز به هم پیوستن هسته های مقاومت در سراسر دنیا باشد.



نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 آذر 15