سفارش تبلیغ
صبا ویژن


معرفی کتاب - .: ماهنامه دانشجویی حضور :.


متن دست خط مبارک مقام معطم رهبری(حفظه ا...) پیرامون کتاب:

سم الله الرّحمن الرّحیم

این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.
این مردان بزرگی که نام آن‌ها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌علیه آن‌ها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد.
در روز و شب‌هایی از آبان و آذر 86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.


 

 



نویسنده :« سردبیر » ساعت 8:0 صبح روز چهارشنبه 87 مهر 3


کتاب حاضر، خاطرات خود نوشته‌ای سید محمد انجوی‌نژاد از رزمندگان گردان یاسین، و گروهان قهار که وظیفه غواصی را در ایام جنگ ایران و عراق داشتند. که انجوی‌نژاد آن را به صورت خاطرات داستانی روایی در 99 صفحه نوشته است. کتاب حاضر، خاطرات است از رازها، شب زنده‌داریها، عملیات کربلای 4، همرزمان گردان نوح، گروهان ستار، اسماعیل قاآنانی، فرماندهان لشکر 21 امام رضا (ع)، مخلصین جبهه‌های جنگ گردان یاسین، شهید امیر نظری، معاون گردان یاسین و معاون تخریب لشکر 21 امام رضا (ع)، شهید خلیل محدثی فرمانده گردان یاسین که بیشتر خاطرات بر اساس این بزرگان و حوادث گردانها و شهادت شهیدان گردانها، می‌چرخد. حرکت از مشهد مقدس، حرکت به سمت اهواز، پیوستن به لشکر تخریب 21 امام رضا، آشنایی با گردانهای نظیر نوح، ستار، یاسین، شرکت در عملیات کربلای 4، شهادت هم‌رزمان و عزیزان که از دوران دبستان با هم بوده‌اند، مانند شهید شیبانی، نحوة شهادت، شوخیهای شهادت‌گونه شهیدان در هنگام ادامه شدن برای رحل سفر، رو به رو شدن با نیروهای عراقی، پیروزی پس از جنگ، تمرین غواصی، جنگهای دریایی غواصی از اهم مطالب کتاب حاضر است. کتاب تقدیم شده است به همة شهدای غواص و خانواده‌های شهدای گردان یاسین. در کتاب همواره از دو شهید علی شیبانی و سید هادی مشتاقیان یاد می‌کند که بیشتر حوادث کتاب دور و بر او و دوستانش می‌گردد. کتاب حائز رتبه اول کتاب دفاع مقدس، ادبیات دفاع مقدس و جشنوارة ایثار، ادب و پایداری 1379 گردیده است.

 



نویسنده :« سردبیر » ساعت 8:0 صبح روز چهارشنبه 87 مهر 3


کتاب ‹ امام شناسی› خلاصه ای است از کتاب امام شناسی تالیف علامه آیت الله سیدمحمد حسین حسینی تهرانی که توسط محسن دریابیگی خلاصه شده وبه تازگی با همکاری معاونت پژوهشی وآموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این کتاب از چهارفصل تشکیل شده که عبارتند از: شیعه و ویژگیهای آن ، مسئله عصمت درقرآن کریم ، مقامات اهل بیت درقرآن کریم و فصل چهارم که مقامات اهل بیت دراحادیث نبوی را در برمی گیرد.
ازجمله مباحثی که در فصل اول مورد بررسی قرار گرفته می توان به : شیعه و پیدایش آن، اختلاف فکری شیعه با عامه، اهمیت شناخت امام، منزلت شیعه درقرآن کریم، شیعه واقعی و ... اشاره کرد در فصل دوم مسئله ی عصمت در قرآن و دایره ی آن، حقیقت عصمت ، ویژگیهای آن ، عصمت انبیاد و ائمه درقرآن و... مورد بررسی قرار می گیرد و درفصل بعدی بحث وارثین کتاب الهی، راهنمایان مردم، صاحبان ولایت، حقیقت رسالت، ولایت امری الهی، ولایت امتحان الهی و... آمده و فصل چهارم به مباحثی از قبیل : حدیث ولایت، شعرای غدیر،غدیرعید مسلمین، حدیث عشیره، منابع حدیث، حدیث باب پیامبر ، دایره ی ایجاد علم غیب ، کیفیت ایجاد علم غیب و... اختصاص می یابد.

درقسمتی از کتاب درباب امامت می خوانیم:

درهیچ زمانی زمین از حجت خداوند خالی نیست. قرآن کریم می فرماید:‹ یوم ندعوا کل اناس بامامهم؛ روزی که هرگروهی را با پیشوایشان می خوانیم.› خداوند در قیامت تمام افراد بنی آدم را به وسیله امامشان به حشرفرا می خواند. بنابراین هیچ فردی از افراد بنی آدم نیست، مگر اینکه امامی دارد. هیچ گاه فردی در روی زمین بدون امام یافت نمی شود، کما آنکه در روایات بسیاری، وارد است که چنانچه در روی زمین تنها دونفر باقی بمانند، یکی از آنها ، امام دیگری خواهد بود و اگر یک نفر باقی بماند، او همان امام خواهد بود..



نویسنده :« سردبیر » ساعت 8:0 صبح روز چهارشنبه 87 مهر 3



چریک‌های فدایی خلق نام سازمانی است که با هدف مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی در سال 1350 اعلام موجودیت کرد.
این سازمان مارکسیستی از ادغام دو گروه پدید آمد که یکی از ‌آن دو گروه بقایای گروه بیژن جزنی بود که در 19 بهمن سال 1349 به پاسگاه سیاهکل حمله کرد و مدتی بعد بازماندگان آنان به گروه پویان ـ احمد‌زاده ملحق شدند.
کتاب چریک‌های فدایی خلق با تکیه بر انبوهی از اسناد اطلاعاتی و دیگر منابع با شرح فعالیت‌های گروه جزنی آغاز می‌گردد. و در ادامه گروه پویان ـ احمد‌زاده را معرفی می‌کند و سپس مجموع اقدامات آنان را تا بهمن ماه سال 1357 توضیح می‌دهد.
جلد اول کتاب چریک‌های فدای خلق که در 960 صفحه در اختیار علاقمندان به تاریخ معاصر و خصوصاً جنبش چریکی قرار گرفته است به لحاظ استفاده از ا سناد جایگاه ویژه‌ای در تشریح و تبیین فعالیت‌های مسلحانه پیش از انقلاب اسلامی دارد.

 



نویسنده :« سردبیر » ساعت 8:0 صبح روز چهارشنبه 87 مهر 3


این کتاب سه جلدی اولین تحقیق جامع، مستند و تحلیلی درباره تاریخچه چهل‌ ساله سازمان مجاهدین خلق و حاصل 5 سال تلاش گروهی از پژوهشگران تاریخ معاصر و علوم سیاسی در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی می‌باشد. بسیاری از اسناد و تصاویر این کتاب برای اولین بار ارائه و منتشر شده است.
جلد اول آن، دوره زمانی سالهای 44 تا 54 و مشتمل بر وقایع تأسیس، گسترش تشکیلاتی و تغییر رسمی ایدئولوژی به مارکسیسم می‌باشد.
جلد دوم، سالهای 54 تا 64 را شامل می‌شود که وقایع پس از تغییر ایدئولوژی و نیز تحولات سازمان را در طول انقلاب اسلامی اعم از ایجاد درگیری، زمینه‌سازی حرکتهای مسلحانه و ترورهای کور یا هدفمند را تشریح می‌نماید.
جلد سوم، مقطع زمانی سالهای 64 تا 84 و در بردارنده مسایل سازمان در خارج کشور و همچنین استقرار در عراق و همکاری با رژیم صدام در دوره جنگ تحمیلی و نهایتاً نابودی تشکیلاتی پس از سقوط رژیم بعث می‌باشد.
کلیه اعلامیه‌ها و نشریات منتشر شده سازمان در داخل و خارج کشور ونیز انتشارات سایر گروهها و احزاب در این کتاب مورد بررسی و استناد قرار گرفته و مشتمل بر گفتگوهای اختصاصی با گروهی از اعضای سابق سازمان و صاحبنظران تاریخ سیاسی چند دهه اخیر ایران می‌باشد.
**



نویسنده :« سردبیر » ساعت 6:10 عصر روز جمعه 87 فروردین 23


زینت که رقاصه‌ی معروفی است؛ ناگهان شبی در میانه‌ی مجلس رقص یکی از درباریان پهلوی، به شهرت و ثروتش پشت می‌کند و با نوجوانی که در عطش شهوانی دیوانه‌واری گرفتار شده است؛ فرار می‌کند. از ترس دربار و اطرافیانش به روستایی پناه می‌برد و در آنجا ــ هرچند سخت ــ زندگی تازه‌ای برای خودش و نوجوان دست و پا می‌کند. پسر را به عقد خادمه‌اش در‌می‌آورد و او که کمال نام دارد، زینت را مثل مادر خویش می‌پذیرد. زینت که گویی با کمک به این نوجوان پای در مسیر دیگری گذاشته است؛ رفته رفته تغییر می‌کند.
کمال به کمک زینت دیپلم می‌گیرد، و با همراهی برادران زینت که در آمریکا زندگی می‌کنند؛ برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا می‌رود. ولی ارتباط عاطفی ــ فکری‌ او با زینت، با نامه‌نگاری ادامه پیدا می‌کند. کمال متخصص مغز و اعصاب می‌شود و زمانی به ایران باز می‌گردد که می‌شنود دکتر چمران ــ که کمال با او در آمریکا آشنا شده است ــ در جبهه‌ها در خطر است. او یکسره به اهواز می‌رود، یکی از اعضای گروه چریکی دکتر چمران می‌شود و به دنبال جراحت سخت در یک عملیات، در بیمارستانی در تهران شهید می‌شود. سالها بعد، زینت‌السادات با پدر کمال روبرو می‌شود و این داستان را برایش بازگو می‌کند.
«طوفان دیگری در راه است» اولین رمان سید مهدی شجاعی است، که  با وجود تمام حرف و حدیثها، البته اثری به یاد ماندنیست. اثری که خواندنش به سبب باور کردن قابلیت‌های عجیب و غریب انسان، خالی از لطف نیست. رمانی که سعی کرده است موضوعی را طرح ‌کند که نه تنها «عمل کردن» به آن به نظر محال می‌رسد، که گاه «فکر کردن» به آن نیز سخت و دشوار می‌نماید.
**



نویسنده :« سردبیر » ساعت 6:5 عصر روز جمعه 87 فروردین 23


انقلاب‌ اسلامی‌ سال‌ 1979 (1357) ایران‌ پدیده‌ای‌ شگفت‌انگیز، بزرگ‌ و بسیار مهم‌بود؛ توازن‌ قوا را در روابط‌ بین‌الملل‌ به‌ هم‌ زد، موجب‌ بیداری‌ اسلامی‌ در جهان‌ اسلام‌شد، نظام‌های‌ حاکم‌ و مرتجع‌ منطقه‌ را متزلزل‌ کرد و آمریکائیان‌ را به‌ شدت‌ تحقیرکرد و ایدئولوژی‌ اتحاد جماهیر شوروی‌ را به‌ چالش‌ کشید؛ قدرت‌مندترین‌ حکومت‌منطقه‌ را به‌ سرعت‌ ساقط‌ کرد و ایران‌ وابسته‌ به‌ بلوک‌ غرب‌ و عضو سنتو را به‌ یک‌حکومت‌ مستقل‌، انقلابی‌ و مدعی‌ تبدیل‌ کرد.
بسیاری‌ از جامعه‌شناسان‌ سیاسی‌ در چرایی‌ وقوع‌ این‌ انقلاب‌، نظریه‌پردازی‌های‌بسیاری‌ کرده‌اند و یک‌ بار دیگر بحث‌ انقلاب‌ و عوامل‌ آن‌ در محافل‌ دانشگاهی‌ و علمی‌جهان‌ رونق‌ گرفت‌ و نظریاتی‌ بر نظریه‌های‌ سابق‌ افزوده‌ شد.
با همه‌ی‌ پیچیدگی‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌، نقش‌ سه‌ عنصر بسیار مهم‌، برجسته‌ وآشکار بود: ایدئولوژی‌ اسلام‌ شیعی‌، رهبری‌ امام‌ خمینی‌ و مردم‌ مصمم‌. روح‏الله حسینیان در کتاب‌«چهارده‌ سال‌ رقابت‌ ایدئولوژیک‌ شیعه‌ در ایران‌ 1343 ـ1356» تا حدودی‌ از ایدئولوژی‌ انقلاب‌ و چرایی‌ مقبولیت‌ آن‌ بحث‌ کرده است.‌ و در کتاب‌  »یک سال مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه« به‌ تشریح‌ رهبری‌امام‌ خمینی‌ و جانفشانی‌ها و جهاد مردم‌ ایران‌ می‌پردازد‌ که‌ چگونه‌ رهبری‌های‌خردمندانه‌ی‌ امام‌ خمینی‌ با اندیشه‌ی‌ شیعی‌، مردم‌ را به‌ یک‌ آگاهی‌ خودباورانه‌ رساند که‌از هرگونه‌ ایثاری‌ برای‌ سرنگونی‌ رژیم‌ شاهنشاهی‌ و برقراری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ دریغ‌نکردند.
مطالعهی هر دو کتاب را به علاقمندان آشنایی با تاریخ نهضت امام خمینی توصیه مینماییم.
بخش‌ اوّل‌ کتاب‌ «یک سال مبارزه...» به‌ بحث‌های‌ نظری‌ در مورد رهبری‌های‌ حضرت‌ امام‌می‌پردازد و در بخش‌ بعدی‌ فداکاری‌های‌ ملت‌ ایران‌، سیر حوادث‌، وقایع‌ و گسترش‌بحران‌ را تبیین‌ می‌کند و در بخش‌ سوم‌ سیر فروپاشی‌ رژیم‌ و سرانجام‌ پیروزی‌ انقلاب‌اسلامی‌ را تشریح‌ کرده است.
یکی‌ از ویژگی‌های‌ این‌ کتاب‌ فراوانی‌ جدول‌های‌ حوادث‌ است‌ که‌ جهت‌ مقایسه‌ ونشان‌ دادن‌ سیر حوادث‌ تهیه‌ شده‌است‌. این‌ جدول‌ها بر مبنای‌ اسناد ساواک‌ مرکز اسنادانقلاب‌ اسلامی‌، کتاب‌های‌ دوم‌ تا هیجدهم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ روایت‌ اسناد ساواک‌ وروزنامه‌های‌ کیهان‌ و اطلاعات‌ به‌ جز ایام‌ اعتصاب‌ تهیه‌ و تدوین‌ شده‌ است‌. این‌ جدول‌ها علاوه‌ بر آسان‌ کردن‌ مقایسه‌ی‌ ادوار انقلاب‌ اسلامی‌، اشاره‌ای‌ است‌ به‌ نقش‌ شهرهای‌مختلف‌ ایران‌ در انقلاب‌.
**



نویسنده :« سردبیر » ساعت 6:4 عصر روز جمعه 87 فروردین 23


کتاب «در پرتو آذرخش»  اثر حضرت آیت الله مصباح، پس از کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله منتشر شد. این کتاب مجموعه سخنرانیهای آیت الله مصباح در ماه محرمالحرام است.
استاد در این سخنرانی‌ها براى پاسخ گفتن به شبهات مطرح شده در زمینهی معارف و احکام اسلامى، ابتدا بحث‌هایى درباره زمینه‌هاى پیدایش نهضت عاشورا و عبرت‌هاى آن را ارائه می‌دهند. سپس به طرح مباحثى می‌پردازند که درباره آنها شبهات و القائاتى در سطح جامعه ترویج یافته است. حضرت استاد ضمن بیان آشکار این شبهات، به صورتى قاطع و درخور، به آنها پاسخ می‌دهند. مطالب مطرح شده در این چهارده سخنرانى، در قالب پانزده فصل تنظیم شده است:
از فصل اول تا چهارم، زمینه‌هاى پیدایش نهضت عاشورا کاویده می‌شود، و در فصل‌هاى پنجم و ششم و هفتم درس‌هایى از نهضت عاشورا ارائه می‌گردد.
فصل هشتم بحثى است با عنوان «شبهه‌ها، عاملى مهم در گمراهى انسان». در این فصل، تقویت عقاید دینى، پادزهرى براى پیش‌گیرى از انحراف و شبهه‌زدگى قلمداد می‌شود. استاد همچنین به برخى شبهات پاسخ می‌گویند که نفى ارزش‌ها و اعتقادات دینى را هدف قرار داده‌اند.
در فصل نهم از روش فهم دین سخن به میان آمده و ضمن آن، روش صحیح فهم دین معرفى شده و برخى شبهات در این باره پاسخ گرفته است.
فصل دهم در ادامه بحث قبل، به تبیین شبهه تعدد قرائت‌ها در دین پرداخته و پاسخ‌هاى روشنى براى آن ارائه داده است.
در فصل یازدهم، بحث پلورالیسم دینى و شبهه برحق بودن همه ادیان مطرح شده و پاسخ قاطع این شبهه نیز بیان گردیده است.
در فصل دوازدهم از هرمنوتیک و تأویل در متون دینى به منزله شبهه‌اى در راستاى اثبات قرائت‌هاى مختلف از دین بحث می‌شود و این شبهه نیز پاسخ می‌گیرد.
در فصل سیزدهم شبهه دیگرى تحت عنوان «بی‌نیازى انسان مدرن از دین» مطرح می‌شود و استدلال عقلى و نقلى در تقویت این شبهه بیان می‌گردد و در مقام پاسخ به آن، نیاز عقل بشرى به راهنمایی‌هاى وحى به اثبات می‌رسد. در ادامه، مسأله پاسخ‌گویى دین به نیازهاى جدید بشر و نیز مسأله تفاوت نسخ احکام با اجراى احکام حکومتى و ثانوى بررسى می‌شود.
در فصل چهاردهم با عنوان «وحى؛ کلام خدا یا کلام پیامبر» کلام خدا بودن قرآن و مصونیت آن از تحریف و تغییر به اثبات می‌رسد.
و در فصل پانزدهم استاد به تبیین و پاسخ شبهه اى در باب عصمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام)می‌پردازند و در پایان به بعضى پرسش‌هاى حاضران پاسخ می‌دهند.



نویسنده :« سردبیر » ساعت 6:3 عصر روز جمعه 87 فروردین 23